Tipy a triky pre začínajúcich fotografov

Ako vyrobiť klony?

13.09.2010 15:44

 Dnes si ukážeme, ako dostaneme jeden a ten istý objekt na jednu fotografiu viackrát, a to hneď v niekoľkých podobách. Výsledky sú celkom dych berúce a vyzerajú, ako keby sa za nimi skrývali hodiny a hodiny strávené editovaním. Našťastie to však nie je celkom tak, pokiaľ zvládneme nasledujúci fotografický trik.

 Čo budeme potrebovať?

 ·         Podmienkou je statív, alebo aspoň fixné umiestnenie fotoaparátu

·         Scénu, ktorá nie je dynamická a v priebehu fotografovania sa nemení

·         Editovací program, ktorý zvláda prácu s jednotlivými vrstvami (layers alebo objects)

·         Fotoaparát umožňujúci manuálny mód. (Aj keď sa môže zdať, táto podmienka nie je nesplniteľná, množstvo súčasných kompaktov už zvláda aj čisto manuálne nastavenie)

Ako postupovať?

                Fotoaparát umiestnime na statív a uistíme sa, že pevne sedí. Ak by sa nám totiž v priebehu fotografovania pohol, zruinoval by nám celý záber. Nastavíme manuálny mód, a to nasledujúco: Clonu sa pokúsime zavrieť ako najviac to pôjde a dostatok svetla zabezpečíme dlhším expozičným časom. Vy, ktorí už určité skúsenosti s fotením máte, viete, prečo sme si zvolil takéto nastavenie: Totiž čím je clona viac otvorená (hodnoty f-stop sú nižšie), tým viac sa zužuje hĺbka ostrosti fotografie. My potrebujeme mať práve naopak celú fotografiu ostrú, pretože jednotlivé objekty ktoré postupne odfotíme sa zrejme nebudú nachádzať na jednej čiare. Skôr bude jeden viac vpredu, iný zasa viac vzadu. Počas celého fotografovania nastavené hodnoty už nemeníme. Je dôležité, aby nám všetky zábery vyšli exponované rovnako.

                Môžeme začať s akciou. Naaranžujeme si ľubovoľný objekt. V mojom prípade som to bol buď ja sám, alebo moja priateľka. Odporúčam cvakať na samospúšť, pomáha to odstrániť nežiaduce záchvevy fotoaparátu pri stlačení spúšte. Urobíme snímok.  Objekty preskupíme a spravíme ďalší záber. Takto môžeme pokračovať až kým toho nemáme po krk. Jedna pripomienka – ak dobre ovládate svoj fotoeditor  to nevadí, ale ak iba začínate, odporúčam objekty naaranžovať tak, aby sa medzi jednotlivými zábermi nikdy neprekrývali. Vyvarujete sa tak neskôr detailnému a prácnemu orezávaniu.

Čo so všetkými tými zábermi teraz?

                Nasleduje práca vo fotoeditore. Je to časť tejto techniky, ktorú mám najradšej: Prakticky ihneď vidíte za sebou výsledok. Jednotlivé fotky si otvoríme naraz. Dajme tomu, že sme si spravili tri zábery A, B, C s troma rôznymi pozíciami vyvoleného objektu. Vyberieme fotku B, označíme celý jej obsah, skopírujeme ho a prilepíme na fotku A. Potom si vyznačíme celý obsah C a prilepíme ho na záber A+B. Na konci teda dostaneme jedno okno, kde je fotografia A ako pozadie a B a C ako jednotlivé vrstvy umiestnené na sebe.  (tzv. Layers vo Photoshope alebo Objects v Corel Photo-Paint) Z ponuky nástrojov vyberieme gumu a začíname mazať. Na vrchu je vždy vrstva, ktorá je aktívna. Ak z nej teda niečo odmažete, objaví sa pod ňou miesto na podloženej vrstve. Takto pomažeme z vrstvy C časť, ktorá zakrýva objekt odfotený vo vrstve B. Následne prehodíme poradie vrstiev tak, aby bola aktívna vrstva B a z nej vymažeme časť, ktorá prekrýva objekt vo vrstve A. Vrátime vrstvy do pôvodného poradia, necháme ich splynúť a práve sme skončili.

                Keďže sú fotografie svetelne, farebne a kompozične rovnaké, vôbec neprekáža ak nám pri gumovaní občas uletela ruka. Spodná vrstva vždy presne doplní to, čo sme z vrstvy nad ňou zobrali. Ako som písal vyššie, celá procedúra začína byť trocha komplikovaná v momente, keď sa nám jednotlivé objekty na záberoch prekrývajú. Vtedy silové mazanie nepomôže a okraje jednotlivých objektov musíme v mieste presahov detailne orezať.

                Je dobré si viacnásobné fotografovanie jedného záberu a prácu s vrstvami osvojiť, pretože ho budete neskôr využívať  ako základ pre množstvo iných trikov ako napríklad levitáciu... Ale to si ukážeme až v ďalšom článku.

 

© 2010 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web zdarma!Webnode