Tipy a triky pre začínajúcich fotografov

Ako spraviť peknú oblohu?

28.09.2012 21:40

Väčšinou sú to buď výrazné a kontrastné mraky ale úplne tmavý zvyšok fotky, alebo naopak: Dobre exponovaná spodná časť fotky ale miesto oblohy prepal. Známy problém štandardne riešený prechodovým filtrom. Inak, odporúčam kúpiť - ich cena sa začína niekde na 20tich Euro, alebo, ak filter nemáte práve po ruke, cvaknite fotku aspoň to RAW-u a následne ju upravíte metódou Exposure blending, ktorú si teraz vysvetlíme.

Takto vyzerá neutrálne vyvolaný RAW. Snažil som sa exponovať na priemer, následkom čoho nemám nikde prepal alebo čerňavu, v každom bode fotky je zachovaná kresba. To je dôležité, pretože akonáhle RAW raz buď prepálite alebo fatálne podexponujete, už nebude obsahovať žiadne informácie, ktoré by sa z neho dali neskôr vytiahnuť. Ako ale vidieť, fotka je nudná, bez farieb, bez kontrastu.

Pri Exposure blending budeme vlastne spájať dve umelo vytiahnuté expozície z RAW-u. Raz ho vyvoláme tak, aby sme boli spokojní s oblohou a nebudeme venovať žiadnu pozornosť zvyšnej časti fotky, a potom ho vyvoláme ešte raz - tentokrát vytiahneme správne spodnú časť. Nižšie sú moje dva výsledky: Páči sa mi tmavá, skoro až čierna obloha, na ktorej sa perfektne vyníma mrak. Zato spodá strana fotky je na zahodenie:


  


Na druhý raz som si zasa vytiahol pekne vodu v plese a zeleň listov. Oblohu to síce úplne nezničilo, ale nie je taká, akú by som ju chcel mať.

Takto vyvolané dva snímky teraz vo Photo-Painte šetrne spojíme. Do pozadia som si otvoril môj záber s peknou oblohou, ako objekt (vrstvu) nad to som vložil záber s dobre exponovanou vodou a trávou. Síce vidíme iba posledne vložený obrázok, ale keď sa pozrieme na pravú stranu do zoznamu objektov, je nám hneď jasné, že máme správne vložené dva snímky. Pozadie akurát cez horný objekt nepresvitá.

Priesvitnosť je práve tá vlastnosť, ktorú na vrchnom objekte budeme upravovať. Nástroj, ktorý je na to určený, sa volá Maska. Pravý myšoklik na horný objekt > Create clip mask > a tu sa ponúkajú dve možnosti: Buď Show all (ukázať všetko), alebo Hide all (všetko zakryť). Pri show all natiahneme cez horný objekt bielu masku a náš objekt zostane plne viditeľný; keby sme vybrali Hide all, natiahla by sa čierna maska a plne by nám vystúpil objekt, ktorý je hneď pod tým, na ktorý sme natiahli masku. V mojom prípade som zvolil Show all.

Ako vidíte - neklamal som. Vedľa horného objektu pribudol malý symbol bielej masky.

Všetko máme pripravené, ideme teda vrchný objekt spriesvitňovať. Ako som naznačil vyššie - biela maska znamená kompletne nepriesvitný, čierna maska naopak spôsobuje úplnú priesvitnoť objektu, na ktorý bola aplikovaná. Krása masky spočíva v tom, že nefunguje iba na celý objekt v kuse, ale dá sa veľmi presne upraviť na každú jeho časť podľa toho, čo zafarbíme na maske na čierno a čo na bielo. Úplne podrobne si o maskách prečítate tu.

V ďalšom kroku ideme upravovať masku. Miesta kde chceme aby presvitala pekná obloha zo spodného objektu, pokreslíme na čierno. Všetko ostatné necháme biele. Na túto úlohu som si zvolil klasický štetec s neostrými okrajmi, aby som nemal problém s prudkými prechodmi.

Najťažšie je vždy dobre spraviť okolie horizontu. Výborná ovládateľnosť masky nám tu opäť príde veľmi vhod, pretože po nej nemusíme kresliť buď len čierno alebo bielo. Ak si zvolíme odtieň šedej, upraví sa aj priesvitnosť. 50%tná šedá teda znamená aj 50% transparentnosť. Presne takto som postupne zamaľoval obtiažnejšie prechody.
Na malom symbole masky v paneli objektov teraz pekne vidíme, ktoré časti sme čiernou spriehľadnili a ktoré ostali naopak nepriehľané. Okrem iného to znamená, že čokoľvek odteraz budeme robiť so spodným objektom, prejaví sa to iba na oblohe. Fakt? Poďme si to hneď vyskúšať!
Vyberiem si spodný objekt a cez menu Adjust > Desature ho zbavím farby.

No je to tak - všetko ostalo farebné, desaturácia sa prejavila iba na oblohe.

Ako vidíte, prejavili sa mi zároveň malé nedostatky predošlého kreslenia po maske - niekde mi ešte stále presvitá farba. Tým chcem povedať, že nikdy nie je na škodu občas skúsiť akúkoľvek výraznejšiu úpravu, aby sme si vedeli drobné chyby v maske hneď opraviť.
A len tak mimochodom, presne tento postup môžete využiť, keď chcete vytvoriť na fotke selektívnu farbu, aby ste zvýraznili detail.

Technicky sme s úpravou fotky práve skončili, všetko ostatné je už iba doladenie, ktoré závisí na vkuse každého z nás. Ak vám môžem ale poradiť, pri krajinárskej fotografii pridávam po Exposure bledning ešte jednu vrstvu mäkkého svetla, aby sa mi všetky časti upravenej fotografie krásne zliali do jedného celku.

Na pôvodnom základe, teda na spodnom objekte a hornom objekte, ktorého priesvitnosť som čiastočne upravil maskou, vytvorím úplne nový objekt, prostredníctvom ktorého spojím masku s objektom,na ktorý bola použitá. Isteže, šlo by to aj tak, že pravým kliknem na symbol masky a nechám ju spojiť s jej objektom. Avšak v prípade, že by som fotku potreboval neskôr ešte upraviť, by bola zmena nevratná. Preto radšej volím možnosť EDIT > Copy visible. Vznikne  mi tak nový objekt, ktorý som pomenoval "Visible layer from below". Jeho úloha nie je nič iné ako spojiť všetky doterajšie úpravy do jednej vrstvy. Tento zduplikujem a nazvem ho "Kopia visible". To bude moja zmäkčujúca vrstva.

Teraz som si zvykol robiť už úplne automaticky niekoľko krokov naraz. Sú to nasledovné: Objekt "Kopia visible" zbavím farby cez ADJUST > Desature aby sa mi už farebne nemiešal do doterajšej práce. A aby som sa zbavil tvrdých hrán, rozmažem ho trocha cez EFFECTS > BLUR > Gaussian Blur. Nechcem z neho dostať šedú šmuhu, iba jemne rozostriť hrany. Silu Gaussian Blur teda voľte s citom, bežne stačia tak 3 pixle.

Takto pripravený objekt teraz už iba nechám prelínať s vrstvou pod ním v móde Soft Light, ktorého intenzitu si presnejšie doladím pomocou nastavenia priesvitnosti. Ako vidíte na predošlom obrázku, mne stačilo 58%.

Nezabudneme doostriť a môžeme uploadovať na fejsbučik :-)

  
 

© 2010 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si webové stránky zdarma!Webnode