Tipy a triky pre začínajúcich fotografov

Spestrite fotky tieňom!

28.02.2011 20:40

Pri množstve dobrých portrétov si povieme, že im predsa len ešte niečo chýba. Ukážem vám jednoduchý trik, ako pridať na fotku tieň, ktorý vyzerá ako keby presvital cez žalúzie. Mnohokrát je totiž presne toto ten malý detail, ktorý spraví rozdiel medzi tým, či sa fotka páči, alebo nepáči.

S čím som začínal?

A čo nakoniec dostaneme?

Vidíte, že výsledok je ladený trocha do žltej, aby sa vytvorila ilúzia ranného svetla, ktoré presvitá cez oné pomyselné žalúzie, a samozrejme, je na ňom vidieť tieň. Ako ho tam dostaneme?

Na začiatok akurát krátka poznámka: Odporúčam experimentovať s portrétom citlivej a zamyslenej slečny, pretože výsledok potom bude vyzerať oveľa prirodzenejšie. Žiaľ, keď som písal tento návod, žiadnu slečnu som nemal po ruke, takže to budete musieť pretrpieť s mojou podobizňou.

Na to, aby sme vytvorili dokonalú ilúziu tieňa, budeme pracovať s vrstvami (objects v Corel Photo-Paint alebo Layers v PSP) a s efektom, ktorý sa volá Displacement.

Vysvetlím, čo je to Displacement efekt. V zásade posúva pixle na obrázku podľa predlohy. Inak povedané, ak si nakreslíte čiaru a za predlohu zvolíte guľu a aplikujete ju pomocou Displacement efektu na čiaru, čiara sa vám na miestach, kde sa pretína s predlohou tejto guli prispôsobí a začne je obtekať. Tento efekt najviac reaguje na zmeny jasnosti, preto je najvhodnejšie používať predlohy s vysokým kontrastom.

Aby sme začali, potrebujeme si najprv vytvoriť vhodnú predlohu na Displacement efekt. Natiahnite si teda do Photo-Paintu vašu fotku. Teraz z nej potrebujeme vytiahnuť jasnosť. Skonvertujte ju preto do farebnej stupnice LAB (IMAGE > CONVERT TO LAB Color). V paneli s jednotlivými kanálmi teraz vidíte namiesto dobre známeho RGB úplne iné položky.


Farebné spektrum LAB má pri editovaní fotiek veľmi veľa výhod, ale to by vydalo na samostatný článok. Nám stačí, že jeden z kanálov je Lightness, alebo svetlosť. S ním budeme pracovať ďalej. Vyextrahujeme ho teda do samostatného súboru cez menu IMAGE > SPLIT CHANNELS TO LAB. Otvorilo sa nám hneď niekoľko nových okien, každé obsahuje jeden samostatný kanál. Všetky okrem kanálu Lightness môžete pozatvárať. Na monitore by ste teraz mali mať niečo podobné:

Ako som písal vyššie, Displacement najlepšie funguje s vysoko-kontrastnými predlohami. Preto aj my trocha zvýšime kontrast v našom kanáli Svetlosti. Pôjdeme preto do IMAGE > CONTRAST ENHANCEMENT, a pravý horný slajder na histograme posunieme o niečo málo doľava.

Dostali sme výborný kontrast. Ak by sme našu predlohu nechali takto, Displacement efekt by sa snažil čo najvernejšie skopírovať prechody medzi svetlými a tmavými časťami. Príjemné, ak potrebujeme vytvoriť ostré a presné hrany. Lenže my potrebujeme tieň, a ten sa na krajoch rozpíja. Aby sme svetelné prechody trocha zmäkčili, použijeme Gaussian blur z menu EFFECTS > BLUR > GAUSSIAN BLUR.  Ja som si svoju fotku rozmazal v rozmedzí 5-tich pixlov, ale pokojne experimentujte s viacerými nastaveniami podľa toho, ako sa vám hodí.

 

Super! Predlohu máme hotovú. Uložíme si ju na neskoršie použitie. Pozor! Predlohy na Displacement vždy ukladajte v natívnom formáte, inak nebudú fungovať. Pre Photo-Paint teda v .cpt, pre Photoshop ako .psd Hotovo. Uložené. A my môžeme začať konečne vyrábať tieň.

Predlohu po uložení zatvoríme a vrátime sa k nášmu pôvodnému obrázku. Ten sme nechali vo farebnej stupnici LAB, tak si ho naspäť prekonvertujeme na dobre známu RGB.  (IMAGE > CONVERT TO RGB COLOR) Fotku si zduplikujeme na novú vrstvu (CTRL+D) a vytvoríme si ešte jednu, čistú vrstvu nad ňou, ktorú nazveme „tieň“.

Z nástrojov vyberieme Rectangle mask tool a cez fotku natiahneme obdĺžnik. Prepneme Rectangle mask tool do aditívneho módu a nakreslíme ďalší obdĺžnik. Takto si „vyobdĺžnikujeme“ celú fotku podľa chuti.

Keď sme hotoví, vyplníme naše čiarkované obdĺžniky čiernou farbou. Pozor, uistite sa, že pracujete s objektom „tieň“, aby všetky výplne skončili na tej istej vrstve.

Teraz to vyzerá, ako keby sme sa práve zamrežovali...

Hrany tieňa potrebujeme trocha zjemniť, použijeme teda už známy Gaussian blur. Opätovne pozor – rozmazanie aplikujeme iba na objekt „tieň“. U seba som Blur nastavil na 9 pixlov a môj výsledok vyzerá teraz takto:


Nastal čas, aby sme použili už pripravenú predlohu na Displacement a prinútili tiene, aby kopírovali povrch tváre. Označíme si teda vrstvu s tieňmi a z menu vyberiem EFFECTS > DISTORT > DISPLACE. Nalistujeme si predlohu a použijeme ju ako filter.

Keďže pracujeme s rovnými čiarami, horizontálne zakrivenie nám bude dosť na nič. Vertikálne som posunul pixle o 13 bodov, ale vyskúšajte si sami, ktorá hodnota vám najviac sedí. A, zaškrtnite si „Stretch to fit“, inak dostanete miesto realistických tieňov zhužvaninu.

Dostali sme zasa o kúsok realistickejší obrázok. Naše rovné horizontálne čiary sa pekne obmotali okolo tváre a iných nerovností na fotografii. Stále sú ešte ale príliš výrazné. Zvýšime teda ich priehľadnosť (transparency). (Alebo znížime viditeľnosť. (Opacity) Záleží, ako sa na to pozriete... Photo-Paint sa na to pozerá z toho druhého uhlu)

Už je to skoro dobré. Povedal by som, že tiene sú v poriadku, chýba nám ale trocha slnka. Pridáme teda novú efektovú vrstvu, tzv.: Lens, alebo vo Photoshope Adjustment layer. Z ponuky vyberieme Color balance.

Zvolíme si tiene (shadows) a pridávame žltú a trocha červenej. Podobne to spravíme aj so stredmi a výškami, až kým nebudeme s našim „slnečným svitom“ spokojní.

Ak potrebujete doladiť skutočne drobnosti na zafarbení, stačí si vybrať z panelu efektovú vrstvu a podobne ako sme zoslabili predtým tiene, môžete zoslabovať aj samotnú efektovú vrstvu. A to je všetko. Prajem ešte   veľa príjemných chvíľ pri experimentovaní s vašim obrázkom!

© 2010 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode